Born in 1930 in
Moroccan Beni Lent’s tribe countryside, a magnificent talent in multiple arts
rose partially, this is the tale of a man called: Ahmed Krifla, a man who
didn’t study a single hour of art, yet made magnificent art like paintings, and
sketches that reached as far as a famous New York art gallery.
Born to a mother that
knew a lot of suffering in harsh starving conditions and a father that soon
died in mysterious circumstances _probably by murder_ here we are talking about
the 1930s and the 1940s of Morocco, a ruthless place filled with the French and
Spanish colonial rule and spirit, starvation, poverty, pillaging and lots of
other woes, yet instead of becoming a criminal, a homeless or worse, he evolved
instead to a man creating beauty from his fingers, after working as a salesman
for a while in his youth, he encountered a group of American nationals among
them was Lowell Prawne, a young man with an eye that didn’t miss Krifla’s
talent, this was his first chance, his kick starter, that lead him to a
beautiful past, from Morocco to France to the United States.
I had the pleasure of
meeting this wonderful human being, and I took a look at some of his works,
which were based on the pointillist technique, dry dots of paint here and
there, and voilà, a beautiful painting, he used to enjoy mystically in painting
each work and for a long period and would wait for each area to dry
independently, making him a unique artistic phenomenon or event, something
rare, a gem among the gems, a true example of the aesthetic essence of
humanity.
Alas, Ahmed Krifla was
forgotten icon of Moroccan art now, spending his days looking at an old past,
the past where he met an American couple and showed some of his aspects to the
world, I was also very honored to translate the biography of this artist from
Arabic to English, by examining his work which was usually a depiction of
Moroccan countryside daily life (Scenes the artist was familiar with probably
before losing both of his parents one by one on different occasions), we see
someone with a great sense: I shall exhibit my culture, not exploit and not
force but simply put it in a gentle way, a kind of vibe I personally think some
artists sorely lack.
As I said, he’s a gem
among gems, but sometimes you get forgotten no matter how much we work, I’m not
saying we failed Ahmed Krifla as a collective, but I’m stating that his
peculiar story, from sore conditions to semi-fame, is a lesson in the human
condition.
Ahmed Krifla left us
on August 17th 2023, leaving a scarred Tazi cultural scene, he was
remembered luckily by the ministry of culture here in Morocco.
الترجمة:
نُقَطِيٌّ مَنْسِيّ | علاء عسلي
وُلد أحمد قرفلة سنة 1930 في ريف قبيلة بني لنت المغربية، وبرز كموهبة مدهشة في فنون متعددة، ولو جزئيًا. هذه هي حكاية رجل لم يدرس الفن ولو لساعة واحدة، ومع ذلك أبدع لوحات ورسومات وصلت إلى معرض فني شهير في نيويورك.
وُلد لأم ذاقت مرارة المعاناة في ظروف قاسية من الجوع، وأب توفي في ظروف غامضة – على الأرجح مقتولًا – ونحن هنا نتحدث عن أربعينيات وثلاثينيات المغرب، تلك الفترة القاسية التي كانت تعج بروح الاستعمار الفرنسي والإسباني، والجوع، والفقر، والسلب، وغيرها من الويلات. ومع ذلك، لم يصبح أحمد مجرمًا أو مشردًا أو أسوأ، بل تطور إلى رجل يصنع الجمال بأصابعه. بعد أن اشتغل في شبابه بائعًا متجولًا، التقى بمجموعة من الأمريكيين، من بينهم لوال براون، شاب ذو نظرة ثاقبة لم تفته موهبة قريفلة. كانت تلك فرصته الأولى، الانطلاقة التي قادته إلى ماضٍ جميل، من المغرب إلى فرنسا ثم إلى الولايات المتحدة.
حظيت بشرف لقاء هذا الإنسان الرائع، وتأملت بعض أعماله التي اعتمد فيها على تقنية التنقيط، تلك النقاط الجافة من الطلاء هنا وهناك، وها هي اللوحة تكتمل! كان يستمتع بطريقة صوفية في رسم كل عمل، ويستغرق وقتًا طويلًا منتظرًا جفاف كل منطقة على حدة، مما جعله ظاهرة فنية فريدة، حدثًا نادرًا، جوهرة بين الجواهر، مثالًا حقيقيًا على جوهر الجمال الإنساني.
لكن، للأسف، أحمد قرفلة اليوم أيقونة منسية من الفن المغربي، يقضي أيامه مسترجعًا ماضٍ قديم، ذلك الماضي الذي التقى فيه بزوجين أمريكيين، وأظهر بعضًا من جوانب إبداعه للعالم. لقد تشرفت أيضًا بترجمة سيرته الذاتية من العربية إلى الإنجليزية، ومن خلال تأمل أعماله، التي غالبًا ما تصوّر الحياة اليومية في الريف المغربي (وهي مشاهد يعرفها الفنان جيدًا، على الأرجح قبل أن يفقد والديه في مناسبتين منفصلتين)، نرى شخصًا يحمل حسًا عظيمًا: سأعرض ثقافتي، لا أستغلها ولا أفرضها، بل أقدمها ببساطة ورفق، وهو نوع من الإحساس أراه شخصيًا يفتقر إليه بعض الفنانين بشدة.
كما قلت، هو جوهرة بين الجواهر، لكن أحيانًا تُنسى، مهما عملنا واجتهدنا. لا أقول إننا فشلنا في حق أحمد قرفلة كمجتمع، لكني أرى أن قصته الفريدة – من ظروف مؤلمة إلى شهرة جزئية – هي درس عميق في الطبيعة البشرية.
رحل أحمد قرفلة عن عالمنا في 17 غشت 2023، تاركًا وراءه مشهدًا ثقافيًا تاوزيًا مثقلاً بالجراح. ولحسن الحظ، تذكرته وزارة الثقافة المغربية.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق